Skip to: site menu | section menu | main content

slabire

slabire si nutritie
Currently viewing: Nutritie » Depozitele de grasime

Depozitele de grasime

Depozitele de grasime

In articolele precedente am pus in evidenta cauza principala a formarii grasimilor de rezerva. Acesta este, in realitate, raspunsul la intrebarea “de ce ne ingrasam?”.

Ati inteles ca asociatia lipide-glucide, in cadrul unei functionari pancreatice detectuoase, poate sta la originea kilogramelor excedentare.

In realitate in loc sa vorbesc despre glucide, ar trebui sa precizez ca ma refer la 'glucidele rele', deoarece asa cum am vazut pana acum, cauza grasimii ar fi mai degraba calitatea, decat prezenta acestora din urma in alimentatie.

Poate ca stiti deja acest lucru dar ceea ce poate ca nu cunoasteti este mecanismul stiintific al fenomenului.
Probabil ca nu cunoasteti nici metoda prin care se pun in aplicare principiile de baza ale modului de alimentatie special, care va poate permite regasirea si mentinerea echilibrului ponderal.

Sa ne imaginam ca sunteti un barbat in greutate de 87 kg, cand, de fapt – tinand cont de inaltimea pe care o aveti – greutatea dumneavoastra ideala ar trebui sa fie de 72 de kilograme. Aveti, prin urmare, o greutate excedentara de 15 kilograme. Unii oameni au avut dintotdeauna o corpolenta si o greutate mai mare decat cea 'normala', dar acesta nu este cazul cel mai frecvent. Oricum, asta nu inseamna ca noul model alimentar pe care vi-l propun nu va fi eficace. Dimpotriva!

Ca si in cazul unui mare numar de contemporani de-ai nostri, greutatea dumneavoastra era aproape ideala, pe cand aveati 20-25 de ani. Dar, putin cate putin, fara ca sa va dati seama, ati luat cateva kilograme, in mod evolutiv.

Motivele se pare ca sunt aproape aceleasi pentru toata lumea: sedentarism si schimbarea regimului alimentar.

Prima schimbare importanta de regim alimentar are loc dupa casatorie si prin avansarea pe scara sociala. Pentru femei, aceasta poate fi si consecinta maternitatii.

Cu toate acestea, ceea ce mareste cel mai mult circumferinta taliei sunt de regula obisnuintele alimentare dobandite in cadrul vietii profesionale si sociale.

Asadar aveti mai multe kilograme in plus si se pune problema cum sa scapati de ele.
In cele ce urmeaza ne vom margini sa luam in consideratie numai aspectul tehnic al fenomenului.

Principiul de baza al noului mod de alimentatie descris aici se bazeaza, in parte, pe faptul ca, in majoritatea cazurilor, se evita amestecarea lipidelor cu glucidele rele, avand grija sa preferam lipidele bune, in scopul prevenirii bolilor cardio-vasculare.

Lipidele vor fi insotite de diferite legume, in special de fibre (ceea ce vom vedea, mai departe, in detaliu).
Iata exemple de meniuri in care glucidele rele nu figureaza:

Nr. 1. 
Sardele (lipide bune + proteine)
Omleta cu ciuperci (lipide + fibre)
Salata verde (fibre)
Branza (lipide + proteine)

Sau Nr. 2 
Cruditati (fibre)
Pulpa de berbec cu fasole verde (lipide + proteine + fibre)
Salata verde (fibre)
Zmeura (glucide bune + fibre)

Sau Nr. 3 
Salata de rosii (fibre)
Ton cu vinete (lipide bune + proteine + fibre)
Salata verde (fibre)
Branza (lipide + proteine)

Nici unul dintre aceste trei meniuri nu contine glucide rele. Este evident ca fiecare dintre aceste feluri va n mancat fara paine. Atentie la branzeturile de vaci, care contin 5 g de glucide la 100 de grame. Este mai bine sa le consumati la micul dejun sau la gustare, evitand sa le mancati la sfarsitul unei mese care contine lipide.
Sa ne oprim cateva clipe la aspectul tehnic, pentru a descoperi |cum are loc pierderea in greutate.
In paginile anterioare am vazut ca, daca alimentatia ar fi lipsita de glucide, pancreasul nu ar secreta insulina si ca, in consecinta, nu s-ar constitui grasimi de rezerva.
Deoarece organismul are nevoie de energie pentru a-si mentine echilibrul vital (mentinerea temperaturii corporale la aproape 37 oC si consumul energetic pentru miscare), el va recurge la grasimile de rezerva pentru a obtine energia care ii este necesara.
Astfel, alimentandu-se absolut normal (aport de vitamine, saruri minerale etc.), organismul isi va reduce de la sine grasimile de rezerva, care constituie excesul de greutate. Intrucatva, el va arde, cu prioritate, stocurile de grasime acumulate in prealabil.
Poate cunoasteti regula de gestionare aplicata stocurilor din intreprinderi: “ultimul intrat – ultimul iesit, primul intrat – primul iesit”.
In prezenta glucidelor rele, regula stocurilor nu este niciodata respectata, din moment ce, dupa cum am vazut in paginile anterioare, in acest caz se constituie rezerve pe termen scurt pentru nevoile imediate (ultimul intrat – primul iesit), iar daca este un surplus, acesta este inmagazinat sub forma de grasime de rezerva, fara nici o speranta de iesire.
Eliminand glucidele rele din bolul alimentar, organismul isi regaseste deci una dintre functiile sale primare, care este aceea de a folosi cu prioritate stocurile, pentru a se aproviziona cu energie.
Dar intrebarea pe care v-o puneti cu siguranta, in gand, este: ce se intampla cand nu mai exista grasimi de rezerva?
Atunci cand acestea au fost complet utilizate si ne gasim, intrucatva, in “lichidare de stoc”, atunci cand organismul si-a regasit practic greutatea normala, el hotaraste sa pastreze un “stoc tampon minim”, pe care si-l va alimenta treptat, el insusi, pe masura nevoilor.
Organismul, asemenea celui mai performant ordinator, va pune la punct o gestiune optima a stocurilor sale de grasime. Si aceasta, atata timp cat programul nu va fi perturbat prin interferenta glucidelor rele.
Dar, de aici, nu ar trebui sa faceti deductia prematura ca aplicarea principiilor noului nostru mod de alimentatie va va interzice pe vecie sa mancati cartofi prajiti, prajituri si alte dulciuri. Glucidele rele vor putea face parte intotdeauna din alimentatie, cu conditia de a nu le ingera decat in mod exceptional si, pe cat posibil, intotdeauna separat de lipide, ceea ce va constitui, totusi, o abatere de care va trebui sa tineti cont in gestiunea dumneavoastra alimentara. Vom vedea in in paginile care urmeaza cum sa aplicati aceasta regula cu usurinta.

Vom vedea, mai ales, ca – dupa ce surplusul de grasimi de rezerva a fost resorbit – atunci cand veti intra in faza de stabilizare, veti putea include iar, in mesele care contin lipide, o anumita cantitate de glucide rele. Dar va trebui sa fiti prudenti si selectivi.

Deoarece afectiunea de care suferiti, pentru a folosi un termen medical, este o proasta toleranta la glucoza. Aceasta este singura diferenta dintre dumneavoastra, care va hraniti normal, dar “depuneti grasimea” si vecinul, care este uscat ca un bat, desi “baga in el ca intr-un spital”.
Aveti o intoleranta la zaharuri, poate de natura ereditara, dar sunteti, cu siguranta, una dintre mult-prea-numeroasele victime ale deplorabilelor obisnuinte alimentare proprii civilizatiei noastre.
Totul incepe chiar din copilarie: apa indulcita, piureurile, prajiturelele, bomboanele si acadelele. Apoi, pastele si orezul. Sunt cu mult mai usor de preparat decat o spuma de telina sau o mancare de praz. Au fost, dupa aceea, gustarile, tartinele groase de paine cu unt, chiflele cu lapte, briosele, dulceturile si turta dulce de la bunica. Mai tarziu, la internat si la armata, in cazul barbatilor, au mai fost cartofii, macaroanele si orezul. Era nevoie de lucruri hranitoare, care sa umple burta. Si, intotdeauna, multa paine si zahar. Vi se spunea ca zaharul este bun pentru muschi.
In continuare, pe vremea studentiei, era fie “haleala” de la cantina Universitatii, fie vreun fast-food ori un sandvici mancat la birtul din colt. Micile “chiolhanuri simpatice”, la colegi acasa, sau organizate pe neprevazute in “ogeacul” dumneavoastra, nu erau, in realitate, decat niste “hidrati de-carbon-party”.
Iar de cand ati intrat in activitate, chiar daca alimentatia dumneavoastra este mult mai de calitate, sunteti mereu victima jalnicelor obisnuinte alimentare ale anturajului.
Acasa, mancati ca bebelusii eternele paste, orezul, cartofii, adaugand uneori si un sos alb. Este rapid si usor de facut, mai ales ca, in zilele noastre, faina nu mai face cocoloase.
Nici la serviciu nu e mai bine. Nu ai intotdeauna timp sa mergi la cantina. Este mult mai usor sa mananci un sandvici. E mai rapid si mult mai simplu.
Si, in plus – productivitatea obliga – incercati sa castigati timpul care va lipseste in permanenta. Pe durata orei de pauza pentru masa va aranjati diverse treburi, de exemplu, mergeti la coafor sau profitati, -pur si simplu, ca sa mergeti la cumparaturi. Aceasta va permite sa va rezolvati unele probleme, dar va obliga sa sariti peste masa de pranz. Si, pentru ca trebuie sa rezisti, bei cafea.  Cafea tare, pe cat posibil, si cu mult zahar, bineinteles, zahar normal, fiindca este bun pentru muschi, chiar si cand acestia nu lucreaza.

Sambata si duminica avem “papica buna” sau un “couscous-party” impreuna cu prietenii, sau, din nou, mesele traditionale de familie. Cartofii copti in spuza – la tara, la mam'mare – sau gratinati si pe care ar fi o crima sa nu-i mananci cu o pulpa de berbec asa de buna.

Si iata cum, intocmai ca “Bibendum”, omuletul lui Michelin, va fabricati propriul pneu, o roata de rezerva de care n-o sa va folositi niciodata si care devine cu atat mai greoaie, cu cat creste vazand cu ochii.
Dar, mai ales, iata cum ati fost sau sunteti intoxicati cu glucide de proasta calitate, adica glucide care elibereaza glucoza in cantitate mult prea mare.
De aceea, va trebui sa faceti o cura de dezintoxicare, ceea ce, de altfel, va coincide cu pierderea excedentului de grasime.

Intrucatva, va trebui sa va ridicati pragul de toleranta la zaharuri. Pentru ca, pe moment, il aveti foarte scazut. Ceea ce inseamna ca, de indata ce absorbiti cea mai redusa cantitate de glucide – si, in special, de glucide rele – pancreasul dumneavoastra se pune pe treaba si produce o doza anormala de insulina.
Cu alte cuvinte, doza de insulina produsa de pancreasul dumneavoastra nu se mai raporteaza la cantitatea de glucoza eliberata in sange. Si, pentru ca este excedentara, ea are ca efect recuperarea unei parti din acizii grasi pentru a-i stoca sub forma de grasimi de rezerva. Faceti pur si simplu, hiperinsulinism.
Dar aceste faimoase obisnuinte alimentare daunatoare, care vi s-au imprimat sau pe care le-ati adoptat din usurinta, nu au drept singura consecinta grasimea dumneavoastra. Ele mai sunt raspunzatoare si pentru un mare numar de afectiuni de care ati suferit si suferiti inca, dintre care, cele mai importante sunt oboseala si tulburarile digestive, cu toate implicatiile cunoscute. Aceste doua aspecte speciale vor fi studiate detaliat in paginile despre hipoglicemie si despre digestie.
In acest stadiu, tin sa-mi linistesc imediat cititorul. Originalitatea principiilor pe care vi le recomand nu consta in aceea ca vi se lasa cum se intampla in majoritatea regimurilor traditionale – un spatiu de manevra nesemnificativ.
Dimpotriva. Am precizat lucrul acesta inca de la introducere. Veti putea pune in practica, foarte usor, regulile enuntate in articolul urmator deoarece sunt foarte simple si au o latura practica rar intalnita.
Chiar la inceput, cand va trebui sa suprimati categoric unele alimente sau combinatii, va va fi cu atat mai usor s-o faceti, cu cat veti lua masa in oras.
Acasa poate ca va fi mai greu sa schimbati de la o zi la alta principiile obisnuite. Pentru ca nu poti pregati fiecaruia un meniu. Dar, cand gospodina casei va intelege (vazand rezultatele si citind acest sit) ca noile reguli alimentare sunt bune si eficace pentru toata lumea, inclusiv pentru copii, ea isi va schimba repede parerea si va va intampina cererile cu mai mult entuziasm.
In general, in viata, un principiu – oricare ar fi el – este relativ usor de admis. Ceea ce ridica intotdeauna probleme este aplicarea lui. Si poate ca, desi unele reguli prezentate in acest sit nu va sunt necunoscute, aceasta este ratiunea pentru care multi dintre dumneavoastra, lipsiti de un ghid, nu au putut niciodata sa le aplice in mod eficient.
Prin urmare, studiati in amanunt articolul urmator, pentru ca, multumita lui, veti castiga si 'batalia pneului', dar veti dobandi si o excelenta forma fizica si intelectuala.

Back to top

eXTReMe Tracker